2. november 2023

KU FOOD søger deltagere med tab af lugtesans til et eksperiment

testdeltagere søges

Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) søger deltagere med lugtetab til et lugte- og smagssans eksperiment.

Wender Bredie og Helene Reinbach lugter til prøver
Professor Wender Bredie og lektor Helene Christine Reinbach

Forskerne på Institut for Fødevarevidenskab på Københavns Universitet (KU FOOD) vil undersøge, hvordan madoplevelsen påvirkes af lugtetab, så der kan laves bedre vejledninger og opskrifter til personer med lugtetab i samarbejde med Flavour Klinikken, Gølstrup (Holstebro). Der vil indgå spørgeskemaer, som omhandler din duftopfattelse, madlavningsvaner og fødevarevaner. Dine evner til at smage og lugte vil blive målt ved forskellige tests. Der vil indgå smagsprøver på forskellige tomatsupper. Du skal svare på dansk.

Kriterier for deltagelse

• 18-68 år
  • Subjektivt lugtetab, nedsat eller manglende men ingen forvrængninger/forkerte lugte (eks. lugt af røg eller kemi)
  • Symptomvarighed på 6 måneder eller mere